lördag 8 april 2017

Hobbit: Smaugs ödemark

Bilden hittade jag på Google
Titel: Hobbit: Smaugs ödemark
Originaltitel: The Desolation of Smaug
Genre: Fantasy
Regissör: Peter Jackson
Baserad på: The Hobbit av J.R.R Tolkien
Skådespelare: Martin Freeman, Ian McKellen, Richard Armitage, James Nesbitt, Ken Stott, Ian Holm, Christopher Lee, Hugo Weaving, Orlando Bloom, Mikael Persbrandt, Benedict Cumberbatch m.fl.
Utgivningsår: 2013
Längd: 2 timmar 41 minuter
Serie: Hobbit
Såg den på: Blu-Ray 15 mars 2017
Betyg: 4

Handling: Bilbo Bagger, Gandalf och de 13 dvärgarna ledda av Thorin Ekensköld fortsätter sin äventyrliga resa för att återkräva Ensliga berget och dvärgarnas förlorade rike Erebor. Gruppen kämpar vidare österut genom den förrädiska skogen Mörkveden. Där möter de den gigantiske Beorn, en hord av jättespindlar och tillfångatas av de farliga skogsalverna. Efter en dramatisk flykt tar de sig till Sjöstaden och vidare till Ensliga berget för att möta den största faran av alla - den enorma draken Smaug.

Min kommentar: Äventyret fortsätter för Bilbo och hans följe. Återigen väldigt bra filmad och spännande.

När jag nu såg om filmen så insåg att jag glömt bort en hel del av handlingen, så det blev faktiskt riktigt riktigt spännande bitvis. Även om det händer en hel del "ruskiga" saker så finns det fina ögonblick i filmen. Och humor. Filmens vackraste ögonblick är kanske när de flyende dvärgarna, som flyr i tunnor, utmed en fors med många fall, ändå tvingas slåss mot de där orcherna. Helt plötsligt så dyker alverna Legolas och Tauriel upp med både energi och tempo. Forsfärden känns lite som "Kållerado" på Liseberg fast i tunnor... Jag gillar Martin Freeman och hans Bilbo mer och mer, och älskar hans humor.

Slutscenen går inte av för hackor, och jag minns att efter att jag sett den på bio, så visste jag att jag vill och måste se på den avslutade filmen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar