tisdag 18 april 2017

Britt-Marie var här

Bilden hittade jag på Google
Författare: Fredrik Backman
Titel: Britt-Marie var här
Genre: Drama
Antal sidor: 359
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Britt-Marie var här
Översättning: -
Serie: -
Utgivningsår: 2014 (min 2015)
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 4 april 2017
Betyg: 4,5

Baksidetext: Britt-Marie, 63, är faktiskt inte passivt aggressiv. Det är bara det att smuts, repor och felaktigt organiserade besticklådor får henne att skrika på insidan. Hon har just lämnat ett 40-årigt äktenskap och liv som hemmafru, och det enda arbete hon kan få finns i Borg, ett finanskrisdrabbat samhälle vid en väg där allt är nedlagt utom den ölstinkande pizzerian. Britt-Marie avskyr fotboll, Borg har inget annat än fotbollen kvar. Det är sannerligen inte en början på en underbar vänskap.
     Men när byns ungdomslag behöver en tränare så desperat att de till slut är redo att ge jobbet till vem som helst, då bryr de sig inte om petitesser som att hon absolut inte vill ha det. När Britt-Marie dessutom blir utbjuden på dejt av en polis och bryter handen i ett solarium finns det ingen återvändo.

Min kommentar: Den här boken hittade jag väldigt lämpligt i en bokbytarhylla på hotellet på Gran Canaria då jag precis läst ut "Min mormor hälsar och säger förlåt".

I den här boken får vi veta vad som händer Britt-Marie efter att hon lämnat sin man Kent. Det är Britt-Marie i "Min mormor hälsar och säger förlåt". Jag har en helt annan syn på Britt-Marie nu än första gången jag träffade henne, och jag håller med henne gällande besticklådan. Självklart är det gafflar, knivar, skedar som gäller.

I den här boken är det många tragiska livshändelser som vi får ta del av, men trots detta är det på många ställen jag fnissar högt. Det är dock lite väl tillrättalagt emellanåt, som hur Britt-Marie kommer överens med precis alla. Det tar lite olika lång tid bara...

Det är en bra bok och man känner verkligen igen Fredrik Backmans stil, men av de tre böcker jag läst av Fredrik så är det här den svagaste. Den får en fyra (ändå), så det är verkligen ingen dålig bok. Fredriks styrka är tycker jag det att han lyckas spela an på så många känslor i en och samma bok. Ofta kommer den nya känslan som en käftsmäll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar