tisdag 7 mars 2017

Harry Potter and the Goblet of Fire

Bilden hittade jag på Google
Författare: J.K. Rowling
Titel: Harry Potter and the Goblet of Fire
Genre: Ungdom, Äventyr, Fantasy
Antal sidor: 636
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Harry Potter and the Goblet of Fire
Översättning: -
Serie: Harry Potter #4
Utgivningsår: 2000 (min: 2004)
Format: Inbunden
Källa: Biblioteket
Utläst: 5 mars 2017
Betyg: 4

Baksidetext: When the Quidditch World Cup is disrupted by lord Voldemort's rampaging supporters and the resurrection of the terrifying Dark Mark, it is obvious to Harry that, far from weakening, Voldemort is getting stronger. The ultimate signal to the magic world of Dark Lord's return would be defeated of the one and only survivor of his death curse, Harry Potter. So when Harry is entered for the prestigous yet dangerous Triwizard Tournament he knows that rather than win it, he must get through the tasks alive.

Min kommentar: Ännu en mycket bra bok av J.K. Rowling. I den här boken börjar det hända saker på allvar och serien tar rejält med fart. Ändå hade jag lite svårt att komma igång att läsa boken och att få in läsflytet. Jag kan tänka mig att det berodde på storleken på boken. 636 sidor är i mastigaste laget för mig. Och är den då på engelska dessutom. Boken är inte på något sätt dålig, och när vi kommer till delarna som handlar om trekampen så är det riktigt riktigt spännande. Slutet är så ruskigt bra och spännande att pulsen ökar. Boken saknar inte humor, även om det är ännu lite mörkare i den här boken än de tidigare...

Det enda som drar ner betyget på boken är att den är så tjock. Den, liksom de andra böckerna om Harry Potter, passar alla, oavsett om du är 12-13 år eller som i mitt fall alldeles strax 40!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar