lördag 11 mars 2017

Bridget Jones's Baby: the Diaries

Författare: Helen Fielding
Titel: Bridget Jones's Baby: the Diaries
Genre: Chick-lit, Feel-good
Antal sidor: 217
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Bridget Jones's Baby: the Diaries
Serie: Bridget Jones
Utgivningsår: 2016
Format: Inbunden
Källa: Biblioteket
Utläst: 11 mars 2017
Betyg: 3,5

Baksidetext: 8.45 P.M. Realise there have been som many times in my life when I have fantasised about going to a scan with Mark or Daniel: just not both at the same time.

Before motherhood, before marriage, Bridget, with biological clock ticking very, very loudly, finds herself unexpectedly pregnant at the elventh hour: joyful pregnancy which is dominated, however, by a crucial but terrible awkward question - who is the father? Mark Darcy: honourable, decent, notable human rights lawyer? Or Daniel Cleaver: charming, witty, notable fuckwit?

9.45 P.M. It's like they're two halves of the perfect man, who'll spend the rest of their lives each wanting to outdo the other one. And now it's all enacting itself in my stomach.

In this glourisly funny, touching story of babydeadline panic, maternal bliss and social, professional, technological, culinary and childbirth chaos, Bridget Jones - global phenomenon and the world's favourite Singleton - is back with a bump.

Min kommentar: Det har alltså kommit ut en fjärde bok om Bridget Jones. Men, som utspelar sig mellan Bridget Jones: The Edge of Reason och Bridget Jones: Mad about the boy. Jag har ju läst de tidigare böckerna och jag har sett filmerna, så den här boken blir lite förvirrande till en början. Men det tog inte alltför många sidor innan jag var inne i boken och när den utspelas.

Jag såg filmen "Bridget Jones's baby" innan jag läste boken. Jag hade inte ens koll på att den här boken fanns. Det sägs att filmmanuset skrevs innan boken, men boken är inte baserad på filmen. Fast å andra sidan följer inte de två tidigare filmerna de två första böckerna heller... En del saker känner jag mer än väl igen från filmen.

Jag ser hela tiden Renée Zellweger, Colin Firth och Hugh Grant framför mig när jag läser boken, jag ser deras ansiktsuttryck och hör deras röster i dialogerna! Men, det är absolut inget som stör mig.

Det är en lättläst, rapp och rolig bok, och Bridget är fortfarande Bridget. Och jag älskar ju Bridget. Och Mark... Men, det är en annan historia. Gillar man de tidigare böckerna, och filmerna så kommer du gilla den här boken också.

Det var skönt med en riktigt lättläst bok där jag fnissar och skrattar, och gråter en liten skvätt, efter att ha läst tegelstenen Harry Potter and the Goblet of Fire!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar