torsdag 2 februari 2017

Happy Valley säsong 2

Bilden kommer från Discshop
Titel: Happy Valley Säsong 2
Originaltitel: Happy Valley
Genre: Drama, Thriller
Skapad av: Sally Wainwright
Skådespelare: Sarah Lancashire, Siobhan Finneran, James Norton, Shane Zaza m.fl.
Premiär:
Antal avsnitt: 6
Avsnittslängd: 58 min
Såg den på: Netflix januari 2017
Betyg: 5

Handling: 18 månader har gått sedan säsong 1 avslutades. Cathrine har fullt upp på jobbet. Hemma planerar hon för barnbarnet Ryans 10-årsdag. Ryans far Tommy Lee Royce avtjänar livstids fängelse på sluten anstalt men lyckas ändå hålla ett öga på Ryan...

Min kommentar: Älskar inledningen av första avsnittet där Cathrine och Clare sitter i trädgården och Cathrine berättar för Clare om sin dag på jobbet! Andra säsongen är inte riktigt lika våldsam som den första, men ack så otäck. Jag sitter på helspänn mest hela tiden.

Det är fantastiska skådespelarinsatser rakt igenom. James Norton är briljant som Tommy Lee Royce, psykopaten med stort P. Trots att han sitter bakom lås och bom, så har han långt ifrån släppt greppet! Catherine känns trovärdig. Och när Clare får ett återfall så sitter jag med tårarna som är på väg nerför kinderna. Jag älskar kärleken som är mellan Cathrine och Clare.

I den här säsongen får vi lära känna några nya personer, eller vad sägs om Neville Longbottom från Harry Potter, poor Mosley från Downton Abbey och Bridget Jones kompis Jude. Nu är det ju förstås inte de här karaktärerna, utan skådespelarna bakom dem!

Nu längtar jag efter säsong 3, men jag förstår att det kan dröja lite innan den är klar. Men, om man är ett Sherlockfan så är man van vid att vänta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar