fredag 17 februari 2017

Game of Thrones - säsong 2

Hittade bilden på Google.
Titel: Game of Thrones - säsong 2
Originaltitel: Game of Thrones - The Complete Second Season
Genre: Fantasy, Äventyr
Skapad av: David Benniof, D.B. Weiss
Baserad på: George R.R. Martins böcker "A Song of Ice and Fire"
Skådespelare: Peter Dinklage, Kit Harington, Nikolaj Coster-Waldau, Lena Headey, Emilia Clarke, Iain Glen m.fl.
Premiär: 2013
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 50 min
Såg den på: DVD
Betyg: 4

Handling: Ett avhugget Starkhuvud. Två bröder Baratheon som båda ser sig som rättmätiga arvtagare efter deras döde bror. Tre drakar hungriga att ta över sin moders hemland. Fyra kungar i Westeros som alla vill åt järntronen. Där har vi säsong två av Game of Thrones.

Min kommentar: Säsong två tar vid där säsong ett slutar... Jag missar dock lite av säsong 2, då jag inte kan se de två första avsnitten p.g.a. första DVD-skivan inte fungerar. Jag har nämligen inte HBO, och jag vet inte ens om man fortfarande kan se andra säsongen där. Jag är alldeles för feg för att fulstreama, och då jag inte har råd att köpa serien, så lånar jag den på bibblan... Jag vet dock inte hur mycket jag missar... Men, utöver detta så kan jag säga att den här säsongen är att allt är större, allvarligare och blodigare...

Vi får träffa en hel del nya karaktärer i säsong två, vilket inte är så konstigt, men jag hade lite svårt att hålla koll på alla i början. Men efter några avsnitt började jag få koll på läget. I den här säsongen blir det lite mer fantasy än vad säsong ett bjöd på. Det är ju dock inte så konstigt då det ju faktiskt är en fantasy.

Produktionen är återigen helt fantastisk. Miljöerna, kläderna, you name it. Man tillbringade två-tre veckor på Island för att filma scenerna som utspelar sig norr om muren. Och, man har verkligen lyckats få med det karga och eländiga! Nu har jag ju inte läst böckerna, men jag tycker att man lyckats med rollbesättningen.

Har säsong 3 hemma som väntar på mig att bli sedd, men det får bli efter att besöket som kommer i helgen har åkt hem. Det är inte så schysst att "tvinga" henne att se säsong 3 om hon inte sett de andra säsongerna....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar