lördag 28 januari 2017

Två husvagnar

Författare: Marina Lewycka
Titel: Två husvagnar
Genre: Feel-Good
Antal sidor: 382
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Two Caravans
Översättning: Thomas Grundberg
Serie: -
Utgivningsår: 2007 (min upplaga 2008)
Format: Inbunden
Källa: Biblioteket
Utläst: 26 januari 2017
Betyg: 3,5

Baksidetext: Två husvagnar är en fantastiskt rörande och kvick roman av succéförfattaren till En kort berättelse om traktorer på ukrainska.
     Den unga och troskyldiga Irina kommer till England från Ukraina med drömmar om ett nytt och bättre liv. Snart visar det sig dock att ingenting är enkelt i det förmodade paradiset i väst. Hon hamnar genast i klorna på landsmän som gärna tar tillvara på illegal och tacksam arbetskraft.
     Efter att ha blivit fråntagen sitt pass och en del av sina illusioner skickas Irina ut på landet för att plocka jordgubbar. Här träffar hon en milt sagt brokig skara människor från olika delar av världen. En av dem är Andrij - även han från Ukraina - med guldkantade förhoppningar om hur det nya livet ska gestalta sig.
     Två husvagnar handlar om att mot alla odds skapa sig ett eget liv, och hitta sin plats i en ny och främmande miljö. Eller ska man kanske ge upp och återvända hem?

Min kommentar: Jag gillade, ja till och med älskade, Marinas förra bok - En kort berättelse om traktorer på ukrainska, så jag hade ganska höga förväntningar på den här boken. Men, den är inte fullt lika bra. I denna boken får vi följa två ukrainare som söker lyckan i England, men vi får även lära känna deras vänner som kommer från olika delar av Europa, och Afrika!

Det är lite för många karaktärer att hålla koll på. Det blir lätt rörigt när man får följa flera personer samtidigt. Samtidigt är det ju intressant att läsa/se om en händelse i olika synvinklar.

Det är tempo genom hela boken, även om det blir lite lite lugnare mot slutet. Det händer i princip något hela tiden, och känslan av att ständigt vara på flykt är påtaglig.

Författaren har gjort bra research, det märker man, vissa delar i boken var riktigt obehagliga och jag ville bara komma förbi dessa partier. Samtidigt var det riktigt intressant att läsa, och det har fått mig att fundera lite på min kosthållning, om jag säger som så...

Trots de obehagliga delarna i boken, så är det ändå en varm bok som handlar om vänskap, kärlek och drömmar. Jag kan verkligen rekommendera boken. Det som drar ner betyget, är att det är lite för många personer (i mitt tycke och smak) att hålla koll på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar