lördag 14 januari 2017

Tillbaka till jobbet

Författare: Åsa Kruse
Titel: Tillbaka till jobbet. Hållbar återgång efter stressrelaterad ohälsa
Genre: Fakta, Psykologi
Antal sidor: 180
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Tillbaka till jobbet. Hållbar återgång efter stressrelaterad ohälsa
Översättning: -
Serie: -
Utgivningsår: 2016
Format: Inbunden
Källa: Biblioteket
Utläst: 7 januari
Betyg: 4

Baksidetext: Hur vet man vad som är lagom takt vid rehabilitering? Vilka reaktioner är vanliga? Hur ser arbetsgivarens roll och ansvar ut?

Denna bok ger kunskap om hur och varför stressreaktioner och utmattningsproblematik uppkommer och hur de yttrar sig. Framför allt får du redskap för hur man tar sig igenom förloppet från sjukskrivning, återhämtning och planering till arbetsåtergång. Exempel varvas med konkreta strategier och författaren berättar för hur man stegvis tar sig tillbaka. Vanliga frågor, farhågor och situationer som kan uppstå beskrivs, samt hur man hanterar dem - både som medarbetare och som chef.
     Forskning visar att en välplanerad återgång vid stressrelaterad problematik kraftigt ökar möjligheterna att komma tillbaka i arbete. Den här boken hjälper den sjukskrivna och arbetsgivaren att tillsammans ta de steg som behövs, genom att underlätta förståelse och samordning. Att skapa nya beteendemönster - hos individen och på arbetsplatsen - är av stor betydelse för att återgången ska bli hållbar i längden.

Tillbaka till jobbet vänder sig både direkt till dig som är drabbad av stressproblematik och till chefer och HR-personal som följer medarbetare genom en rehabilitering. Boken är även till hjälp för närstående och andra som vill förstå och veta mer om området.

Min kommentar: Den här boken lånade jag hem från bibblan efter tips av Feelgood-bibliotikarien. För ungefär ett år sedan sade min kropp till slut stopp efter att, som det heter, kört på i 120 lite för länge. Jag har ingen annan än mig själv att skylla, men till slut blev jag halvtidssjukskriven i ca fyra månader. Därefter gick jag upp till 75% för att till slut återgå till 100%. Men nog om detta. Det är ju boken jag ska kommentera. :-)

Jag har inte läst boken från pärm till pärm. Ska jag vara helt ärlig så har jag mest skumläst boken. Men, det var stor igenkänning på flera punkter när jag läste boken. Jag har även fått en del användbara tips på hur jag ska fortsätta min "rehabilitering". För även om jag nu sedan oktober jobbar heltid igen så har jag mina små bakslag... Men, det är fullkomligt normalt.

Jag kan varmt rekommendera den här boken om du är drabbad av stressproblematik. Men även om du jobbar som chef. För här finns flera bra tips till dig också. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar