lördag 7 januari 2017

Star Wars VII: The Force Awakens

Titel: Star Wars VII: The Force Awakens
Originaltitel: Star Wars VII: The Force Awakens
Genre: Äventyr, Fantasy, Sci-Fi
Regissör: J. J. Abrams
Skådespelare: Domhnall Gleeson, Gwendoline Christie, Oscar Isaac, Lupita Nyong'O, Adam Driver, Carrie Fisher, Mark Hamill, Harrison Ford, Peter Mayhew, Anthony Daniels, Kenny Baker, Andy Serkis, Max von Sydow
Utgivningsår: 2015
Längd: 2 timmar 16 min
Serie: Star Wars #7
Såg den på: Biostaden i Jönköping 15 januari 2016.
Betyg: 4

Handling: Trettio år har gått sedan rebellerna störtade Rymdimperiet och de fruktade Sith. Än en gång kastar ondskan sin skugga över galaxerna. Det är tid för gamla hjältar att kliva fram från legenderna för att kämpa mot förtrycket från den mörka sidan av kraften.

Min kommentar: Tja, vad ska man säga. Antingen så älskar man Star Wars, eller så gör man det inte. Jag är en av de som älskar Star Wars. Jag har sett de sex första filmerna ett antal gånger. Och då är jag inget fan av Sci-Fi generellt... Men, det är något speciellt med de här filmerna.

Det är tempo från början till slut, och det är knappt så jag hinner hämta andan emellanåt. Regissören har lyckats med det ruffiga och lite smutsiga som det var i de första filmerna. De som nu är episod 4-6! Att få återse prinsessan Leia, nu som rebellernas general, och Han Solo, som återgått till att vara smugglare och Chewbacca, var ett stort nöje.

Liksom de tidigare filmerna så är det de onda mot de goda och under hela tiden undrar jag liksom både fascisterna och rebellerna i filmen vart Luke Skywalker tagit vägen!

Att man ska behöva vänta ända till 2018 innan episod åtta kommer är ju som att vänta en hel evighet. Att det släppts en sidostory/-film är väl en liten tröst. Fast å andra sidan, då jag blivit ett Sherlockfan, så vet jag vad det innebär att vänta i en hel evighet innan nästa säsong drar igång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar