fredag 27 januari 2017

Sherlock Säsong 4

Bilden hittade jag på Google
Titel: Sherlock säsong 4
Originaltitel: Sherlock Season 4
Genre: Drama, Crime,
Skapad av: Steve Moffat, Mark Gatiss
Baserad på: Arthur Conan Doyles böcker om Sherlock Holmes
Skådespelare: Benedict Cumberbatch, Martin Freeman, Mark Gatiss, Amanda Abbington, Una Stubbs, Rupert Graves, Louise Brealey, Andrew Scott m.fl.
Premiär: januari 2017
Antal avsnitt: 3 (4 inkl. julavsnittet)
Avsnittslängd: 90 min
Såg den på: Netflix, januari 2017
Betyg: 4

Handling: Serien tar vid exakt där säsong tre slutade. Sherlock Holmes har precis mördat utpressningsexperten Charles Magnussen. Mycroft, Sherlocks bror, tvingas hitta ett sätt att rentvå Sherlock. Sherlocks ärkefiende Moriarty, som förmodas vara död, är tillbaka igen, och ingen vet var han kommer dyka upp härnäst. Har John Watsons fru Mary, någon koppling till Moriarty och vem jobbade hon för när hon var spion?

Min kommentar: Som jag har väntat på säsong fyra. Då jag upptäckte Sherlock något senare än alla andra, så har ju min väntan inte varit riktigt lika lång som de som följt serien sedan den startade 2010.

Den här säsongen är mycket mörkare än de tidigare, och även om det inte är så mycket klassiska mordgåtor i den här säsongen, så är tempot uppskruvat och vändningarna många. Det är knappt så jag hänger med. I den här säsongen sätts vänskapsband på prov rejält. Men, även om det är en mörk och tung säsong, så finns humorn där.

Benedict Cumberbatch gör rollen som Sherlock otroligt bra och Martin Freeman som Watson är minst lika bra. Jag önskar dock att jag fått se lite mer av Molly, Lestrade och Mrs. Hudson, som har ovanligt små roller i den här serien.

Titeln på sista avsnittet - The final problem, hintar ju om att det här var slutet på supersuccén. Men, hoppet är ju det sista som överger en, så jag hoppas verkligen på en fortsättning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar