tisdag 24 januari 2017

Pride & Prejudice

Bilden kommer från IMDB.com
Titel: Pride & Prejudice
Originaltitel: Pride & Prejudice
Genre: Drama
Regissör: Joe Wright
Baserad på: Pride & Prejudice av Jane Austen
Skådespelare: Keira Knightley, Matthew MacFadyen, Brenda Blethyn, Donald Sutherland,
Judi Dench m.fl.
Utgivningsår: 2005
Längd: 2 timmar 2 minuter
Serie: -
Såg den på: DVD 30 november 2016
Betyg: 4,5

Handling: På den engelska landsbygden i början av 1800-talet, bor Mr. Bennet med maka och fem döttrar. Familjen har det bra ställt utan att leva i överflöd. Hans hustru är angelägen att det fem döttrarna ska bli bortgifta så att deras framtid kan bli säkrad; gården är nämligen ett fideikommiss och kommer att ärvas av en släkting, Mr Collins.
     Till trakten flyttar den rike Mr. Bingley. Han är ogift och Mrs. Bennet ser i honom ett lämpligt parti för sina döttrar, särskilt för den äldsta dottern Jane. Bingley har också med sig en kamrat, Mr. Darcy, som många, och i synnerhet den näst äldsta dottern Elizabeth snart uppfattar som högdragen och reserverad.
     Bingley verkar förtjust i Jane, men reser snart till London. Elizabeth får på omväg hör att det var Mr. Darcy som låg bakom det. Hennes ogillande mot honom växer. Tills den dagen hennes liv plötsligt blir en storm av händelser...

Min kommentar: Jag är svag för Jane Austens romaner. Och jag är svag för filmatiseringar av hennes verk. Dock hade jag lite svårt för den här filmen första gången jag såg den. Jag var ju redan fast i BBC:s serie "Stolthet och Fördom" från 1995, med en viss Colin Firth i rollen som Mr. Darcy. Samtidigt, så har jag haft, och har fortfarande till viss del, svårt för Keira Knightley. Men, efter att ha gett filmen ett par chanser, så växer den något varje gång jag ser den.

Miljöerna i den här filmatiseringen är helt fantastisk, kläderna och rollprestationerna likaså. Jag gillar till och med Keira Knightley i den här filmen. Matthew MacFadyen gör rollen som Mr. Darcy mer än rättvis. Och slutet... Jag säger bara slutet... Jag sitter och fånler varje gång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar