fredag 20 januari 2017

Money Monster

Titel: Money Monster
Originaltitel: Money Monster
Genre: Drama, Thriller
Regissör: Jodie Foster
Skådespelare: George Clooney, Julia Roberts, Jack O'Connell
Utgivningsår: 2016
Längd: 99 min
Serie: -
Såg den på: DVD 19 november
Betyg: 3 (svag)


Handling: Lee Gates är en bombastisk TV-personlighet vars populära program om finansvärlden har gjort honom till Wall Streets främsta ekonomiguru.
Men efter att ha hypat en teknologiaktie som plötsligt kraschar på börsen tar en besviken investerare Gates, hans personal och hans stjärnproducent Patty Fenn gisslan i direktsändning. I dramat, som utspelas i realtid, måste Gates och Fenn hitta ett sätt att hålla sig själva vid liv, och samtidigt avslöja sanningen bakom en konspiration där stora pengar står på spel.

Min kommentar: Thrillers är inte min cup of tea, men om George Clooney är med i en sådan film, så är risken överhängande stor att jag ändå ser filmen. Jag har varit svag för herr Clooney sedan Cityakutens tid, och ser typ allt han gör. Är då även Julia Roberts med, så gör det inte saken sämre...

Själva filmen är väl egentligen ingen höjdare, storyn däremot känns verklighetstrogen. Men, det är ingen nagelbitarthriller precis. Och det är inte långt ifrån att jag tar fram skämskudden då George, nej förlåt Lee Gates, glider in i studion och sedan dansar till hip-hop-musik. Han är inte tillräckligt cool för detta... Men, då det är George Clooney så kommer han ju såklart undan med det. ;-)

Betyget blir en svag trea, då storyn i sig känns verklighetstrogen, men filmen i sig är ojämn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar