tisdag 10 januari 2017

Hemsöborna

Författare: August Strindberg
Titel: Hemsöborna
Genre: Roman, Drama, Klassiker
Antal sidor: 140
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Hemsöborna
Översättning: -
Serie: -
Utgivningsår: 1887 (min utgåva 2007)
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 10 januari 2017
Betyg: 4

Baksidetext: Den förslagne fastlänningen Carlsson anländer till Hemsö med storartade planer för sin egen framtid: att gifta sig rikt med madam Flod. Han erövrar så småningom madam Flods hjärta men möter oväntat motstånd från sonen Gusten som inte tänker släppa gården ifrån sig. En serie händelser utvecklar sig till ett drama med mörka undertoner och tragisk utgång.
     Berättelsen om Carlsson och madam Flod är ett dramatiskt och psykologiskt mästerstycke och samtidigt en frisk, humoristisk skildring av livet i Stockholms skärgård.
     Förebild för romanens Hemsö är Kymmendö, där Strindberg vistades under många år och där man än idag kan besöka hans skrivarstuga.

Min kommentar: Jag har inte läst så mycket av Strindberg tidigare, så jag har inte så mycket att jämföra med. Men vad jag förstått, så är det här en av Strindbergs mest populära romaner. Och det kan jag mycket väl förstå. Det är ingen tjock bok, upplagan jag läste var bara 140 sidor, men han får ändå med mycket.

Strindberg har väldigt bra miljöbeskrivningar och det var som att jag var på plats på Hemsö. Däremot får jag ingen känsla för hur personerna ser ut. Förutom Carlsson då, som jag vet har spelats av Allan Edwall.

Det är alltid intressant att läsa litteratur från ett visst århundrade, kontra litteratur som är skriven idag, men utspelar sig t.ex. på 1800-talet.

Jag kan förstå om Strindberg inte alltid var så populär, för han hymlade inte med sina åsikter. Skildringen av pastorn kan jag tänka mig inte var allt för populär. :-) Samtidigt som han kunde vara kritisk, så har (hade) han humor. Jag fnissade till flera gånger när jag läste boken, vilket är ett bra betyg.

Det här är en klassiker som jag verkligen kan rekommendera. Och ja, jag är självklart sugen på att åka till Kymmendö som ju är verklighetens Hemsö!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar