måndag 23 januari 2017

Harry Potter and the Chamber of Secrets

Författare: J. K. Rowling
Titel: Harry Potter and the Chamber of Secrets
Genre: Barn- och ungdom, Äventyr, Fantasy
Antal sidor: 251
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Harry Potter and the Chamber of Secrets
Översättning: -
Serie: Harry Potter #2
Utgivningsår: 1998 (min upplaga 2004)
Format: Inbunden
Källa: Biblioteket
Utläst: 21 januari 2017
Betyg: 5

Baksidetext: Harry can't wait for his holidays with the dire Dursleys to end. But a small, self-punishing house-elf warns Harry of mortal danger awaiting him at Hogwarts School. Returning to the castle neverthless, Harry hears a rumour about a chamber of secrets, holding unknown horrors for wizards of Muggle parentage. Now someone is casting spells that paralyse people, making them seem dead, and a terrible warning is found painted on the wall. The chief suspect - and always in the wrong place - is Harry. But something much darker has yet to be unleashed.

Min kommentar: Redan i andra boken så är det en mycket mörkare stämning i den första. Man anar att det inte bara är "guld och gröna skogar" i trollkarlsvärlden. Tänk så mycket som kan hända på ett år.

Harry genomlider ett sommarlov på Privet Drive 4, och kan inte komma tillbaka till Hogwarts snabbt nog. Men, han blir varnad för att komma tillbaka till Hogwarts, då han kan bli dödad om han återvänder dit... Efter att ha blivit räddad av Fred, George och Ron Weasley, och ha tillbringat sista delen av sommarlovet hos dem, så återvänder Harry till Hogwarts. På ett mycket spektakulärt sätt...

Det dröjer inte länge förrän det börjar hända otäcka saker på Hogwarts, och även om jag inte är "rätt" målgrupp från början, och jag vet vad som händer (jag har ju sett filmen), så är jag på helspänn. Pulsen går upp. Jag måste veta hur det går. Då har man lyckats som författare.

Vad är det som händer på Hogwarts egentligen? Vem har öppnat Hemligheternas kammare? Vad finns där? Är det någon som går säker?

Nu känner man ju till miljöerna på Hogwarts och man är verkligen med där på skolan. Vi får lär känna ett par nya karaktärer, t.ex. Gilderoy Lockhart, Lucius Malfoy och husalfen Dobby! Det ska bli spännande att fortsätta resan med Harry, Ron, Hermione och alla de andra på Hogwarts.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar