torsdag 26 januari 2017

Happy Valley Säsong 1

Bilden kommer från IMDB.com
Titel: Happy Valley Säsong 1
Originaltitel: Happy Valley
Genre: Drama, Thriller
Skapad av: Sally Wainwright
Baserad på: -
Skådespelare: Sarah Lancashire, Siobhan Finneran, James Norton, Shane Zaza m.fl.
Premiär: 2014.
Antal avsnitt: 6
Avsnittslängd: 58 min
Såg den på: Netflix, januari 2017
Betyg: 5

Handling: Catherine Cawood är polisinspektör på landsbygden i Yorkshire. I en småstad där fylla, droger och tonårsgraviditeter är en del av vardagen leder hon ett team av kollegor. Hon bor med sin syster Claire, före detta narkoman, och sitt barnbarn Ryan. Cathrines värld vänds upp och ner när Tommy Lee Royce, mannen hon tror bär ansvaret för hennes dotters död, släpps från ett längre fängelsestraff. Cathrine är övertygad om att Tommy är farlig och att det inte kommer dröja länge förrän någon råkar illa ut.
     Samtidigt känner sig den tystlåtne revisorn Kevin Weatherill inte uppskattad på jobbet. Desperat efter att ge sina döttrar en bra utbildning och plats på privatskola ber han sin framgångsrike chef Nevison om en löneförhöjning. När Nevison nekar händer något inom Kevin; han anlitar den lokala smågangstern Ashley för att kidnappa Nevisons dotter mot en lösensumma. Men när Ashley involverar Tommy Lee Royce i kidnappningen dröjer det inte länge förrän det börjar spåra ur. Samtidigt som polisens sökande efter Nevisons dotter intensifieras når Catherines besatthet av Tommy nya höjder.

Min kommentar: Jag är svag för brittiska serier. Jag är kanske lite extra svag för brittiska "polisserier". Ändå har jag lyckats missa Happy Valley, ända fram tills nu. Jag upptäckte serien på Netflix i höstas/vintras då jag letade efter något att se på. Jag fastnade för rubriken och bilden på Catherine Cawood. Jag tror knappt jag läste vad den handlade om.

Så det var med helt öppna ögon som jag gav mig i kast med säsong ett nu i början av januari. Jag var fast efter första avsnittet. Engelsmännen (BBC) kan det där med dramaserier, det är helt klart. Serien känns väldigt trogen och miljöerna är fantastiskt. Men, det är inte särskilt mycket som är Happy i den där dalen. Nej, nej. Flera gånger kom jag på mig själv sitta med kudden i knät, beredd att slänga upp den framför ögonen då det blev för spännande/intensivt.

Det är flera skådisar som jag känner igen, och framför allt är det James Norton, ni vet prästen i Grantchester. Här i Happy Valley spelar han värsta bad-asset. Riktigt otäck är han. Snabbt insåg jag att Claire "spelas av" Sara O'Brien, och som den Hem till gårdenfantast jag är så upptäckte jag snabbt även att han som spelade Robert Sugden är med i den här serien.

I helgen sätter jag nog tänderna i säsong två!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar