onsdag 18 januari 2017

Grantchester - julspecial

Bilden hittade jag på Google
Titel: Grantchester - julspecial
Originaltitel: Grantchester - A Christmas Special
Genre: Deckare, Drama
Skapad av: Daisy Coulam
Baserad på: The Grantchester Mysteries av James Runcie
Skådespelare: James Norton, Robson Green, Morven Christie m.fl.
Premiär: 28 december (Sverige)
Antal avsnitt: 1
Avsnittslängd: ca 64 min
Såg den på: SVT Play, 30 december 2016
Betyg: 4

Handling: I ett förlängt julavsnitt återser vi den unge pastorn Sidney Chambers fullt upptagen med alla kyrkliga förberedelser under veckan före jul. Men en försvunnen brudgum vid ett vinterbröllop drar åter in Sidney i ett nytt brottsfall tillsammans med polisen Geordie. Och som inte allt detta vore nog, så väntas dessutom Amanda nedkomma med en förstfödd när som helst.

Min kommentar: Det verkar vara poppis att göra små "julspecialer", jag menar Downton Abbey och Sherlock har gjort det. Det finns säkert ännu fler. Och inte mig emot. Jag tar gärna emot ett litet "mellanavsnitt" mellan två säsonger.

Gillar man Grantchester så blir man inte besviken. Det rullar på i samma fotspår som innan. Den rätt så udda duon polisen Geordie och pastorn Sidney löser brott tillsammans. Sidney är inte Guds bästa barn, som mer än gärna tar sig ett glas eller två. Alkohol löser inga problem sägs det ju, men det vete 17 när det gäller Sidney och Geordie, de, eller oftast Sidney brukar oftast komma på lösningen efter att ha druckit lite! :-)

Här är det julkänsla så det förslår. Man förbereder inför det årliga julspelet i kyrkan, och att hålla koll på alla barn som ska vara med, verkar vara lättare sagt än gjort. Ett vinterbröllop planeras men när brudgummen inte dyker upp, ja då kopplas till slut Geordie in... Inte blir det bättre av att Sidneys ex. Amanda nu ska till att föda precis när som helst...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar