torsdag 12 januari 2017

En man som heter Ove

Titel: En man som heter Ove
Originaltitel: En man som heter Ove
Genre: Drama, Komedi
Regissör: Hannes Holm
Baseras på: En man som heter Ove av Fredrik Backman
Skådespelare: Rolf Lassgård, Bahar Pars, Filip Berg, Ida Engvoll, Catharina Larsson, Stefan Gödicke, Klas Wiljergård, Johan Widerberg, Börje Lundberg
Utgivningsår: 2015
Längd: 1 timme 56 minuter
Serie: -
Såg den på: Biostaden i Jönköping 25 januari 2016.
Betyg: 4

Handling: 59-årige Ove är kvarterets vresige ordningsman som flera år tidigare avsattes som ordförande i bostadsrättsföreningen, men det ger han blanka fan i och ser med järnhand över kvarteret. När höggravida Parvaneh med familj flyttar in i radhuset mittemot och backar in i Oves brevlåda blir det upptakten till en komisk och hjärtevärmande historia om tilltufsade katter, oväntad vänskap och kärlek så stark att bara döden ser ut som den enda utvägen. Ove är en man som vet att rätt ska vara rätt och man ska hjälpa sin medmänniska och som med stor träffsäkerhet betraktar sin samtid.

Min kommentar: Det här är en av de bättre svenska filmerna jag sett faktiskt. Rolf Lassgård gör rollen som Ove fantastiskt bra. Ibland fick jag till och med faktiskt intala mig själv att det var Rolf Lassgård där på vita duken. Visst har väl de flesta som bott i ett radhusområde träffat på en Ove? Efter att ha läst boken där jag ömsom skrattade och ömsom grät närapå som ett barn, så var jag beredd på diverse känslostormar. Och de uteblev inte. Jag kanske inte grät närapå som ett barn som när jag läste boken, men snörvlade det gjorde jag.

Filmen är till stora delar inspelad hemma i Trollhättan och Vänersborg, vilket gjorde att jag satt och tänkte att nu är de här, och här... Scenen som ska föreställa väntrummet på sjukhuset, är faktiskt inte mindre än foajén i stadshuset i Trollhättan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar