söndag 15 januari 2017

501 svenska platser du måste se innan du dör

Författare: Leif Eriksson & Martin Svensson
Titel: 501 svenska platser du måste se innan du dör
Genre: Resor
Antal sidor: 416
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: 501 svenska platser du måste se innan du dör
Översättning: -
Serie: -
Utgivningsår: 2015
Format: Inbunden
Källa: Biblioteket
Utläst: 13 januari 2017
Betyg: 4

Baksidetext: 501 svenska platser du måste se innan du dör är ett måste för både den som redan tycker sig känna till Sverige och den som nästan bara ser stora vita fläckar på Sverigekartan. För här finns många av de kända platserna och sevärdheterna som verkligen måste upplevas en gång i tiden - men också en rad mer udda och obekanta resmål, som James Bond-museet i Nybro och bilkyrkogården i Ryd.
     Det har blivit alltmer populärt att ha en så kallad bucket list, alltså en lista över sådant som bör göras och hinnas med innan det är för sent. Och vad kan då vara bättre än en bok över platser i det egna landet, platser som du kanske aldrig har hört talas om eller av någon anledning aldrig kommit till. Här får du tips på allt du verkligen inte bör missa.

501 svenska platser du måste se innan du dör är den perfekta reseguiden och inspirationsboken för dig och din familj, eller presenten till vänner som tror sig ha sett allt. Den är på samma gång information och underhållande.

Min kommentar: Jag är helt klart svag för sådana här "restipsböcker". Men så älskar jag att åka ut på utflykter. Är det även lite "udda" sevärdhet så vill jag hemskt gärna dit. UFO-monumentet i Ängelholm är ett sådant ställe till exempel som jag besökt.

Som det står på baksidan så har man här tagit med både kända och en rad mer udda och (kanske) obekanta resmål.

Nu har jag inte läst boken från pärm till pärm, men det här är självklart en bok jag skulle vilja ha min bokhylla. Men, jag får väl nöja mig med att låna syrrans C:s bok någon gång då och då när jag är på visit hemmavid.  Syrrans C fick den i julklapp, så att de kan få lite tips på vart de ska åka med sin husbil. Jag var självklart tvungen att låna boken på bibblan, så snart jag kom hem från jul- och nyårsledigheten.

Jag har roat mig med att räkna samman hur många av de 501 platserna som nämns som jag har besökt. Det är 155 stycken. Jag har en del kvar att upptäcka med andra ord! :-)

Det är svårt att sätta betyg på en sådan här bok, men den är bra. Dock så har man missat i korrekturen bak i registret. För när man kollar i "landskapslistan" så står det bl.a. att Trollhättefallen ligger i Bohuslän. Man har dock fått Saab Bilmuseum (som visserligen heter SAAB Car Museum) som ligger i samma stad som Trollhättefallen i rätt landskap - Västergötland. I den här landskapslistan har man även placerat Trolleholms slott utanför Eslöv i Skåne, i landskapet Småland. Det är kanske inte så himla häpet. Men rätt ska vara rätt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar