söndag 4 december 2016

Outlander - Säsong 2

Titel: Outlander - Säsong 2
Originaltitel: Outlander
Genre: Drama, Science-Fiction, Fantasy
Skapad av: Ronald D. Moore
Baserad på: Outlanderserien av Diana Gabaldon
Skådespelare: Caitriona Balfe, Sam Heughan, Duncan Lacroix, Tobias Menzies, Grant O'Rourke, Graham McTavish, Stephen Walters
Premiär: 10 april 2016
Antal avsnitt: 13
Avsnittslängd: 55-60 min
Såg den på: Viaplay, november 2016
Betyg: 5

Handling: Outlander baseras på den bästsäljande bokserien av Diana Gabaldon med samma namn. Vi följer Claire Randall som förflyttas genom tiden från 1945 till 1700-talets krigshärjade Skottland där hon slits mellan kärleken till två olika män.

Min kommentar: Det tog ett tag innan jag bestämde mig för att se på Outlander (säsong 1). Jag hade hört så mycket bra om serien, nej jag har inte läst böckerna, och den är hyllad till höger och vänster. Men, av någon anledning så hoppade jag inte på tåget när den sändes... Men, efter ett tag blev jag ju ändå lite nyfiken på denna serie. Jag blev då informerad att självklart måste jag se den här serien. "Det är män i kilt, våld och sex". Jahapp. Jag var fast på män i kilt... Föga förvånande så kom jag att älska serien, från första avsnittet. Detta gjorde att jag mer eller mindre sträckkollade på första säsongen.

När säsong 2 sedan drog igång på Viaplay, så satt jag bänkad varje söndag, de tre-fyra första söndagarna. Sedan tog orken helt och hållet slut. Jag mådde väldigt dåligt överlag, då kroppen sade ifrån, efter att ha "kört på i 120" i flera år. Jag orkade inte ensl läsa, inte se på TV/Film...

Men, när jag nu i höst är tillbaka på banan på allvar, så kände jag att det var dags att återuppta förhållandet med Outlander. Och, det är ju lika bra som säsong 1. Man kan ju tycka vad man vill om tidsresor, men jag gillar konceptet. Personligen gillar jag ju mer när jag får följa Claire och Jaime, än när vi får följa Claire i "nutid". Men, så gillar jag historia, och uppenbarligen svag för Skottland - även om jag aldrig satt min fot där.

Säsongsavslutningen lovar gott inför säsong 3! Och jag kan knappt bärga mig.

Miljöbeskrivningarna är fantastiska och efter att ha sett två säsonger så vill jag självklart till Skottland. Jag vill till högländerna, Culloden, Lallybroch...

Om det är män i kilt, våld och sex? Japp, det är det. Fast mest män i kilt och våld...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar