fredag 30 december 2016

Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden

Bilden kommer från Google.
Författare: Jenny Colgan
Titel: Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden
Genre: Roman, Feel-Good
Antal sidor: 239
Originalspråk: Engelska
Originialtitel: Christmas at Little Beach Street Bakery
Översättning: Birgitta Karlström
Serie: Lilla bageriet
Utgivningsår: 2016
Format: E-bok
Källa: Biblioteket
Utläst: 21 december 2016
Betyg: 4

Baksidetext: Det är snart jul i Mount Polbearne, det lilla ö-samhället strax utanför Cornwalls kust. När Polly inte är upptagen med att skapa läckerheter i det lilla bageriet på strandpromenaden myser hon med sin underbara pojkvän Huckle. Hans honungsaffärer går dock inte så bra som de hoppats, och kanske borde de lägga sina bröllopsplaner på is ett tag? Inga problem för Polly, men Huckles barnlängtan blir inte lika lätt för henne att hantera. Det visar sig också att Pollys vän Kerensa undanhåller något. Något som riskerar att splittra de goda vännerna.
     Nu nalkas en tid för familj, vänner och - inte minst - för julmarknaden,årets höjdpunkt! Men mitt i förberedelserna får Polly ett telefonsamtal som vänder upp och ner på allt. Hur ska hon ens kunna tänka på julen när hennes eget liv är ett enda stort kaos?

Min kommentar: Planen var egentligen att det här skulle bli min julläsning. Men, när jag väl fick boken på biblioteket så var det bara lånetid på 14 dagar, då det är lång kö. Och med tanke på att jag skulle hem till Västergötland över jul och nyår, så skulle jag inte hinna lämna tillbaka den i tid, och jag kände att jag inte ville stressläsa boken. Så efter en dag så lämnade jag faktiskt tillbaka den till biblioteket. Men, jag lånade den som e-bok istället. Problemet var att jag började läsa den på bussen till jobbet och sedan tog det väl två dagar så var boken färdigläst. Innan jul.

Det var ett mycket kärt återseende av Polly, Huckle och inte minst Neil! Jenny har återigen skrivit en mysig och fin berättelse om livet i Mount Polbearne. Det här är verkligen en feel-goodbok. Det börjar mysigt, sedan händer något som gör att historien får en vändning, och man sitter och svär över missförstånden, samtidigt som man vet att det kommer ju att ordna sig på slutet.

Jag hoppas verkligen att Jenny Colgan fortsätter att skriva böcker om Polly, Huckle och Neil. Jag vill veta hur det går för dem! Och det är så skönt att försvinna in i en härlig bok och glömma allt runtomkring sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar