tisdag 13 december 2016

Disney's En julsaga

Titel: Disney's En julsaga
Originaltitel: Disney's A Christmas Carol
Genre: Drama, Animerat, Familj, Fantasy
Baserad på: Charles Dickens "A Christmas Carol"
Regissör: Robert Zemeckis
Skådespelare: Jim Carrey, Colin Firth, Gary Oldman m.fl.
Utgivningsår: 2009
Längd: 1 h 35 min
Serie: -
Såg den på: Viaplay 11 december 2016
Betyg: 3

Handling: Året är 1843 i London. Ebenzer Scrooge är en sur och girig gubbe som hatar julen. På julaftonskvällen får Scrooge besök av sin sedan sju år tillbaka bortgångne kompanjon Jacob Marleys vålnad. Marley säger att Scrooge måste bättra sig så att han inte får ännu tyngre och längre kedjor ändå de Marley har. Scrooge blir sedan hemsökt av tre andra som tar med honom på en resa där han ska återupptäcka det som han för längesedan lämnat ifrån sig - den sanna meningen med julen.

Min kommentar: Jag har inte läst Dickens "A Christmas Carol", så jag kände inte till storyn så jättebra första gången jag såg filmen. Sedan är det ju ganska intressant det där hur man kan förtränga vissa saker. Nu när jag såg om filmen så inser jag hur otäck den är. Men, så är det här väl en av Dickens allra ruskigaste böcker! Efter att jag såg filmen nu i helgen så såg jag att det faktiskt är 11-årsgräns.

Tekniken i filmen är intressant. Det är en animerad film, men man har använt sig av riktiga skådespelare som haft en specialdräkt på sig med sensorer på som fångat deras rörelser och munrörelser, s.k. performance capture-teknik. Av detta har man då sedan gjort själva animationen.

Jim Carrey gör flera roller och gör det med bravur, om du frågar mig. Han är inte bara huvudpersonen Scrooge, utan han är även de tre spökena som besöker honom. Om man inte vet om det från början så är det lätt att man missar Robin Wright, Gary Oldman och Colin Firth, då Carrey tar väldigt stor plats. :-) Att Colin gör en av rösterna/rollerna var ju anledningen till att jag såg filmen första gången...

Men, om man bortser från att den är rätt så otäck filmen, så har den det som en julfilm ska ha. Mystik och ett lyckligt slut! Jag kan verkligen rekommendera den här filmen även om den inte får högsta betyg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar