lördag 15 oktober 2016

De utstötta

Bilden hittade jag på Google.
Författare: Elly Griffiths
Titel: De utstötta
Genre: Deckare
Antal sidor: 304
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Outcast Dead
Översättning: Gunilla Roos
Serie: Ruth Galloway #6
Utgivningsår: 2014 (min utgåva 2014)
Format: Inbunden
Källa: Biblioteket
Utläst: 14 oktober
Betyg: 4

Baksidetext: När Ruth Galloway frilägger skelettet vid det gamla slottet inser hon att det är ett fascinerande fynd. Ena handen saknas och istället finns där en krok. Allt talar för att det är kvarlevorna av änglamakerskan Jemima Green, även kallad mor Krok. Hon blev hängd i slutet av artonhundratalet för mordet på ett av sina skötebarn. Men var hon verkligen skyldig till det hon anklagades för och vad föreställer den medaljong som hittas bredvid henne? När ett teveteam kommer till Norwich för att dramatisera mor Kroks liv och Ruth lär känna historikern Frank Barker blir Ruth mot sin vilja alltmer engagerad, både i mor Krok och i Frank själv.
     Samtidigt utreder kommissarie Harry Nelson ett fall där en liten pojke hittats död i sin säng. Det ser ut som plötslig spädbarnsdöd men det märkliga är att familjen tidigare har förlorat två söner på samma sätt.

Min kommentar: Den sjätte boken om Ruth Galloway och Harry Nelson gjorde mig inte på något sätt besviken. Och det är som jag skrivit tidigare, det är som att få träffa sina vänner igen när jag läser om Ruth, Harry, Cathbad, Judy, Cloughie, Shona och de andra.

Den här boken var onödigt spännande. Den här gången var det inte den arkeologiska och historiska biten som fångade mig, även om det onekligen var intressant med mor Krok. Nej, det var för att boken handlar om försvunna barn. Även om jag inte själv har några barn, så blev jag väldigt engagerad i detta. Jag kan inte föreställa mig hur det skulle vara om jag hade barn och det försvann.

Tro nu inte att jag förstod vem som var förövaren med en gång, även om jag så här i efterhand inser att jag fått en hint.

Den näst sista boken i serien är redan uthämtad på biblioteket och påbörjad. Enda nackdelen är ju att jag snart läst ut hela serien. Jag hoppas verkligen att Elly skriver fler böcker om Ruth och Harry. Och, jag skulle inte gråta om det blev en TV-serie av det. Eller jo, det skulle jag kanske, men av lycka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar