fredag 2 september 2016

Spill

Författare: Sigrid Combüchen
Titel: Spill
Genre: Roman, Drama
Antal sidor: 449
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Spill
Översättning: -
Serie: -
Utgivningsår: 2010
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 30 augusti 2016
Betyg: 3
Bokcirkelbok

Baksidetext: En författare får ett brev från en av sina läsare, Hedwig Langmark, som känt igen sig i ett beskrivet foto i en av författarens böcker. Genom brevväxlingen och författarens egna efterforskningar växer en berättelse om Heddas liv som ung. Hur detta liv kom att formas av tillfälligheter och ogenomtänkta beslut när hon var nitton, tjugo. Slumpen, eller ödet, kastade henne ur den lugna kurs som verkade given för en flicka ur övre medelklassen.
     Mellan författaren och den gamla Hedda råder dragkamp om mening. Författaren förälskar sig i dåtid och det som inte blev, Hedda är intresserad för nuet som är . Och protesterar mot idén att hennes liv kanske blev förspillt.

Min kommentar: I jakten på bokcirkelbok har jag vid flera tillfällen kikat på hyllan med "diskussionsböcker" på biblioteket, och nästan varje gång har jag kikat på den här boken. Men, sedan har jag ändå valt någon annan bok. När jag sedan hittade boken i en second handbutik så slog jag till och köpte den. Men, den blev aldrig läst... Inför den här omgången så tänkte jag att jag väljer den här boken, den står ju ändå i "diskussionshyllan" på biblioteket. Efter att ha läst baksidetexten ännu en gång kändes boken väldigt lovande.

Det är en ojämn bok. Vissa bitar är jättebra, andra förstår jag inte ens. Varför är de ens med? Jag har svårt för bokens disposition, det är att det på många ställen i boken är en radbrytning bara ett par tre ord i in i raden. Vad är syftet med det? Meningsuppbyggnaderna är otroligt konstiga på flera ställen. Det är sällan jag måste läsa om en mening så många gånger som jag fick göra i den här boken. Combüchen kan konsten att skriva, inget snack om saken. Men, det är alldeles för krångligt och svårt för mig.

Person- och miljöbeskrivningarna är helt makalöst bra. Jag dras in i händelserna, vare sig jag vill eller inte. Jag står och iakttar Hedda i hennes rum i Stockholm, bara för att nämna ett exempel.

För min del var det jobbigt med de ojämna hoppen i tiden. Jag hade lite svårt att hålla koll på var i berättelsen jag var. Det är många sidospår som inte tillför boken/storyn något, utan rör bara till det.

Jag är glad att jag läst boken, och det är en perfekt bokcirkelbok, för vi hade en mycket bra diskussion. Men, hade det inte varit för att det var just en bokcirkelbok, och mitt val, så är risken överhängande att jag gett upp den. Vilket i sig hade varit synd. För storyn är underbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar