måndag 26 september 2016

Förnuft och Känsla

Bilden har jag  hittat på Google
Titel: Förnuft och Känsla
Originaltitel: Sense & Sensibility
Genre: Kostymfilm, Drama, Romantik
Regissör: Ang Lee
Baserad på: Sense & Sensibility av Jane Austen
Skådespelare: Emma Thompson, Hugh Grant, Kate Winslet, Alan Rickman
Utgivningsår: 1995
Längd: 2 h 16 min
Serie: -
Såg den på: DVD 14 september 2016
Betyg: 5

Handling: Förnuft och känsla bygger på Jane Austens klassiska roman Sense and Sensibility från 1811. När Mr Dashwood dör ärver John, hans son från ett tidigare äktenskap, egendomen Norland Park. Mrs. Dashwood och hennes tre döttrar, Elinor, Marianne och Margret, får nöja sig med ett lågt underhåll. Johns snobbiga fru, Fanny, försitter ingen tid med att ta över Norland. Kvinnorna flyttar i stället in hos Mrs. Dashwoods kusin.

Min kommentar: Det här är nog en av de bästa filmatiseringarna av Jane Austens romaner. Emma Thompson har skrivit manuset och filmen regisseras av Ang Lee. Regissören har verkligen fångat miljöerna i Austens roman, och kostymmakarna kan vara riktigt stolta över sitt jobb. Jag skrattar och gråter om vartannat. Jane Austen hade verkligen humor, vilket kommer fram i denna film. Här väller det av brittiska skådespelare, nästan hela eliten är med i denna filmatisering! Hugh Laurie har en ganska liten roll, men ack vilka repliker han levererar! Alan Rickman gör rollen som Colonel Brandon så bra. Men även Emma Thompson och Kate Winslet är superbra. Hugh Grant, ja han är Hugh Grant. ;-) Det enda jag har emot filmen är väl egentligen att Emma Thompson känns lite gammal för sin roll...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar