tisdag 5 juli 2016

Överenskommelser

Titel: Överenskommelser
Författare: Simona Ahrnstedt
Språk: Svenska
Genre: Historisk roman, Romance
Utgivningsår: 2010 (min utgåva 2011)
Antal sidor: 390
Baksidetext: Det är i december 1880 på Operan de möts första gången. Hon – Beatrice Löwenström som bor med sin farbrors familj och som lever ett hårt hållet konventionellt borgarliv.  Han – karismatiske Seth Hammerstaal, stadens mest omtalade ungkarl, en av Sveriges rikaste män som aldrig levt sitt liv efter någon regelbok.
     Efter den kvällen tycks de ständigt korsa varandras vägar i Stockholms societet. Seth fascineras av Beatrices intelligens och frispråkighet. Hon liknar ingen annan kvinna han tidigare mött. Det dröjer inte länge förrän Beatrice och Seth inser att de är involverade i en mycket komplicerad men passionerad romans.
     Men det finns planer och överenskommelser som personer i Beatrice närhet har avtalat – planer som varken innefattar frihet, lycka eller Seth…

Överenskommelser är en svensk, historisk, romantisk roman. Det är rolig, sexig och begåvad kärleksunderhållning som inte lämnar någon läsare oberörd.



Min kommentar: Den här boken fick jag i samband med Tjejmilen för några år sedan. Den fanns med i påsen med nummerlappen. Jag vet inte varför jag inte läst den förrän nu. Förmodligen har väl inte temat; historisk romantisk roman/romance, lockat. Men nu plockades den i alla fall fram ur bokhyllan.

Det tog inte många sidor förrän jag var fast. Det här är en bok där man (jag i alla fall) redan efter att ha läst baksidetexten förstår att Beatrice och Seth kommer få varandra. Frågan är bara när? Det är fullt av förvecklingar och missförstånd genom hela boken. Ibland så mycket missförstånd att jag faktiskt bara ville skrika på både på Seth och Beatrice!

Det slår gnistor om Seth och Beatrice, men det finns några riktigt otäcka partier i boken som gjorde att jag blev arg, och det var inte långt ifrån att tårarna började rinna.

Visst personerna är stereotypa. Vi har huvudrollsinnehavaren har lite svårt att anpassa sig efter vad som förväntas av henne. Vi har den onda fula släktingen (i det här fallet minst två). Vi har en stor och ståtlig ”ladies man”. Vi har den söta och snälla systern…

Detta är dock ingen bok för den som är pryd. För det hettar till rejält mellan Beatrice och Seth. Det var nästan så jag rodnade vid ett par tillfällen. Men, det är så mycket bättre skrivet än vad Fifty Shades-böckerna är.

Om jag fastnade för Seth Hammerstaal? Såklart jag gjorde. Vilken karl. Manlig så det förslår. Butter och tvär, precis som en viss Mr Darcy i Stolthet och Fördom, men så visar han en annan sida, och man är kär… Typiskt.

Och jag säger bara, ge mig mer av denna vara! I love it! Det enda som drar ner betyget är egentligen slutet. Boken tappar lite där. Det är något där jag inte riktigt går igång på. Men, med tanke på hur boken är fram till dess så har jag överseende.

Betyg: 4,5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar