lördag 23 juli 2016

Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

Författare: Ransom Riggs
Språk: Svenska (engelska)
Översättning: Sanne Näsling
Genre: Ungdom, Skräck
Utgivningsår: 2011 (min utgåva 2012)
Antal sidor: 380 sidor
Baksidetext: En ödslig ö. Ett övergivet barnhem. Och en samling märkliga fotografier…

Min kommentar: Boken handlar om Jacob som åker till en ö utanför Wales kust för att ta reda på mer om hans farfars barndom. När Jacob var liten berättade hans farfar en massa historier om de speciella barn han kände då han bodde på ett barnhem på en ödslig ö utanför Wales…

Det som lockade mig att läsa denna ungdomsbok var faktiskt framsidan på boken. Sedan så har jag läst lite om boken på diverse bloggar.  Men, pga min lässvacka så har jag ändå inte tagit tag i boken. Men, nu plöjer jag återigen böcker på löpande band.

Boken klassas som skräck, men så långt vill jag inte gå. Men, samtidigt är det en ungdomsbok och är väl egentligen skriven för ungdomar upp till ca 15 år. Och är du runt 10-12 år så kan jag mycket väl tänka mig att den är nog så otäck. Jag skulle mer vilja kalla det för mer åt äventyr/fantasyhållet. Men, även om det är en ungdomsbok så drogs jag snabbt in i handlingen och ville inte lägga ifrån mig boken, för jag ville ju veta hur det skulle gå.

Jag kom på mig själv att ”jämföra” boken med Harry Potterböckerna, och jag kan se vissa likheter. Barn/ungdomar med olika magiska krafter…

Boken utgår faktiskt från ett antal ”konstiga” bilder. Bilderna är autentiska, med undantag för ett par som genomgått minimal bearbetning. Jag tycker det är en kul idé att utgå från de här fotona och sedan bygga en story. Fotona har han lånat från privata arkiv hos tio samlare.

Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar