fredag 29 juli 2016

Jane Eyre

Författare: Charlotte Brontë
Språk: svenska (engelska)
Översättning: Gun-Britt Sundström
Genre: Roman, Klassiker
Utgivningsår: 1847 (min utgåva 2012)
Antal sidor: Lyssnade på boken. 1380 minuter
Inläsare: Katarina Ewerlöf

Baksidetext: Jane Eyre är en av den brittiska litteraturens stora klassiker och själva sinnebilden av det återhållna 1800-talet där alla känslor större än en suck hålls tillbaka av ett hårt snörliv eller en styv kravatt.
     Romanen skildrar en föräldralös medelklasskvinnas hårda uppväxt och liv i det victorianska samhället. Vi får följa Janes ambivalens då hon träffar mannen i sitt liv, Mr. Rochester på Thornfield, som trots ömsesidig passion, förblir en främling med många hemligheter och Jane flyr.
     Efter stora umbäranden återförenas hon slutligen med Mr. Rochester och ingår äktenskap med honom (Reader, I married him – den klassiska meningen som fullbordar Janes öde). Detta är all chick lits urkälla.

Min kommentar: Som baksidetexten säger så är det här en av den brittiska litteraturens stora klassiker. Och ändå har jag inte läst boken förrän nu. Eller läst har jag ju inte gjort, jag har lyssnat på den. Men, jag har såklart sett filmatiseringar av boken. Trots detta så kunde jag inte sluta lyssna utan lyssnade flera timmar varje dag på boken. Jag ville ju så gärna veta hur det skulle gå för Jane.

Det här är en av mina favoritböcker måste jag säga. Och jag kommer att läsa den. Förmodligen igen och igen. Jane Eyre är en modig och självständig kvinna som även vet sitt värde. Hon går inte med på att gifta sig med någon annan än den personen hon verkligen älskar.

Och om inte det här är en feel-goodroman så vet jag inte vad som är det.

Betyg: 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar