måndag 4 juli 2016

En liten hattaffär på hörnet

Titel: En liten hattaffär på hörnet (The hat shop on the corner)
Författare: Marita Conlon-McKenna
Språk: Svenska (engelska)
Översättning: Cecilia Falk
Genre: Feel-good
Utgivningsår: 2006 (min utgåva 2015)
Antal sidor: 330
Baksidetext: När Ellie Matthews mamma dör blir hon plötsligt ensam ansvarig för mammans gamla hattaffär i hjärtat av Dublin. Men förändringens vindar blåser och ett stort fastighetsföretag vill riva alla butikerna på gatan för att bygga en stor galleria. Ellie måste bestämma sig: ska hon följa i sin mammas fotspår eller ska hon sälja?
     Uppmuntrad av sina vänner bestämmer hon sig för att behålla affären och snart har brätten och band, fjädrar och flor blivit viktiga ingredienser i hennes liv. Kundkretsen växer snabbt – mängder av kvinnor visar sig vara på jakt efter den perfekta hatten för bröllop, modevisningar och fester.

     Så möter Ellie den spännande rockmanagern Rory Dunne och lyckan tycks vara fullständig. Men varför fortsätter fastighetsföretagets advokat Neil Harrington att dyka upp på de mest oväntade platser?



Min kommentar: Den här boken har två av mina vänner rekommenderat. När det gäller feel-goodböcker eller chick-litböcker så brukar jag läsa de böcker de rekommenderar. Och det är väldigt sällan som jag blivit besviken. Det blev jag inte den här gången heller.

Boken har allt det där som en feel-goodroman ska ha. En (genom)snäll och sympatisk huvudrollsinnehavare, men underbara vänner som finns där i vått och tort. Och så två män… Vem kommer huvudrollsinnehavaren välja?

Jag gillar att det hela utspelar sig i en hattaffär. Det är en värld som är helt främmande för mig. Men, jag kunde verkligen se Ellie framför mig bland sina brätten, band, fjädrar och flor. Och vem hade anat att behovet av den perfekta hatten är så stort än idag. Men, å andra sidan så är det ju på Irland det utspelar sig, och det vet man ju att man på de brittiska öarna håller hårt på traditionerna!

Det enda jag retade mig lite på var att det gick så bra med en gång med Ellies hattaffär. Det var nästan lite väl perfekt. Men, med tanke på genren, så är jag inte förvånad.

Att jag redan efter att ha läst baksidetexten räknat ut hur det slutar, spelar ingen roll. Efter att ha läst en riktigt tung bok (I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv) och en otäck bok (Tistelblomman) så var det här precis vad jag behövde. En lättläst och mysig bok med precis det slutet jag önskade!

Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar