lördag 2 juli 2016

En kort berättelse om traktorer på ukrainska

Författare: Marina Lewycka
Titel: En kort berättelse om traktorer på ukrainska
Genre: Feel-Good, Roman
Antal sidor: 334
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: A short history of tractors in Ukrainan
Översättning: Thomas Grundberg
Serie: -
Utgivningsår: 2005 (min utgåva 2005)
Format: Inbunden
Källa: Biblioteket
Betyg: 4,5

Baksidetext: "Två år efter att min mamma hade dött blev min pappa kär i en tjusig ukrainsk frånskild kvinna. Han var åttiofyra år och hon var trettiosex. Hon briserade i våra liv som en skär fluffig bomb, rörde om i de grumliga vatten, rev upp ett slam av gamla begravda minnen till ytan och gav familjespökena en rejäl känga i baken."
     Systrarna Vera och Nadezjda inser att det måste sätta punkt för en livslång fiendskap för att rädda sin far. Han har meddelat döttrarna att han ska gifta om sig med sin nya kärlek. En yppig lycksökerska som hyser kärlek för underkläder i grönt siden och för färdiglagad mat från livsmedelsbutikens frysdisk. Inget hinder är för stort i hennes målmedvetna strävan efter den luxuösa västerländska livsstil hon drömt om.

Min kommentar: Den här boken fick jag av en arbetskamrat för ett par tre år sedan. Hon trodde jag skulle gilla den. Men, av någon anledning så hamnade den i bokhyllan, och där har den stått. Fram tills nu.

Det här är en bok med mycket humor, samtidigt som den skildrar tragiska levnadsöden. Visst hon spär på myterna/fördomarna om östeuropéer som "sociala turister", men samtidigt så tycker jag hon gör det briljant då hon beskriver Valentina. Jag kan riktigt se Valentina framför mig och höra hennes knaggliga engelska!

Det här är en helt ljuvlig bok och jag fnissade och smålog mest hela tiden. Ja ibland blev det till och med något gapskratt rätt ut. Även om jag satt på bussen.

Det här är en bok jag kommer rekommendera till höger och vänster. Jag älskar sådana här smått bisarra historier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar