torsdag 14 juli 2016

Det lilla bageriet på strandpromenaden

Författare: Jenny Colgan
Språk: Svenska (engelska)
Översättning av: Birgitta Karlström
Genre: Roman, Feel-good
Utgivningsår: 2015 (min utgåva 2015)
Antal sidor: 412
Baksidetext: Polly hade allt: jobb, bostad och pojkvän. Men en konkurs gör henne i det närmsta utblottad. När hon hittar ett billigt rum ovanpå ett nedlagt bageri i ett litet fiskesamhälle tar hon upp sitt största intresse. Doften av nybakat bröd sprider sig snart över strandpromenaden. Givmilt delar hon det med en skadad lunnefågelunge och de nyfunna vännerna, fiskaren Tarnie med besättning.
     Framtiden ser ljus ut. Ett eget bageri hägrar. Då inträffar en svår olycka som skakar om alla, inte minst Polly. Kan den allt viktigare vänskapen med den hemlighetsfulle biodlaren Huck och hans stormrike vän Reuben bli starten på något alldeles nytt?


 Min kommentar: Det här är en mysig bok som följer ramen för en tvättäkta feel-good-roman. Men, det gör inget, att jag redan efter att ha läst baksidetexten har räknat ut ”hur det slutar”. Eller? Den här boken kommer jag med all säkerhet att läsa igen.
Det är en väldigt lättläst bok, både till språket och till innehållet. Jag läste ut den på två dagar. Jag var ju tvungen att veta hur det skulle gå! Jag gillar det ”absurda” förhållandet Polly får till lunnefågelungen. Det känns så osannolikt att det blir bra.
När jag läst ut boken fick jag den vanliga tomma känslan i kroppen efter att en bra bok tagit slut alltför fort. Jag blir även sugen på att baka. Och då kan jag knappt baka. Men, visst måste jag testa ett recept eller två som finns i slutet av boken.

Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar