tisdag 12 februari 2013

The Swedish hut in Antarctica

Titel: The Swedish Hut in Antarctica. The construction and preservation of the Nordenskjöld hut on Snow Hill Island, Antarctica
Språk: Engelska
Författare: Fred Goldberg, Lars Wiklander, Ricardo Capdevila
Utgivningsår: 2001
Antal sidor:  40 sidor
Baksidetext: -  

Min kommentar: 1902-1903 ledde Otto Nordenskjöld den första svenska expeditionen till Antarktis. Den här boken handlar om Vinterstationen som byggdes på ön Snow Hill på Antarktiska halvön. Det låter kanske inte så spännande, och det hade jag inte heller tyckt, om det inte vore för "Modiga Män-utställningen" som vi hade på museet maj-december 2012. Som en del i denna utställning byggdes en exakt kopia av Vinterstationen upp på museigården. Originalet står faktiskt kvar på Snow Hill Island, tillsammans med ytterligare ett par hus. Att Nordenskjölds Vinterstation står kvar kan vi tacka Argentina för som har sett till att huset restaurerats genom åren. Det var en argentinare med på expeditionen och det är kanske därför som de velat bevara huset för eftervärlden. Men nu var det ju boken och inte huset jag skulle blogga om...

Boken tar kortfattat upp själva expeditionen och sedan hur bygget gick till. Bit för bit. Här finns som det heter illustrativa bilder om hur bygget gick till. Man har även tagit bilder hur det såg i samband med restaureringen men även autentiska bilder. Det här är faktiskt en bok jag kan tänka mig att ha i bokhyllan, trots att jag inte varit på Snow Hill och sett Vinterstationen på riktigt. Men, det känns ändå som jag på något sett har varit en del av expeditionen i samband med utställningen och att jag haft visningar om den. Att den är på engelska var inget som störde. Jag skulle dock uppskatta en svensk översättning...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar