onsdag 13 februari 2013

Dangerous Work

Titel: Dangerous Work Diary of an Arctic Adventure
Språk: Engelska
Författare: Arthur Conan Doyle
Utgivningsår: 2012
Antal sidor:  368 sidor
Baksidetext: "A tremendously exciting book." Michael Dirda, author of On Conan Doyle


Min kommentar: Jag var väl inte helt överlycklig när jag såg att den här boken kommit till butiken. Men det var museichefen. Han var närapå eld och lågor. Fast, det är han å andra sidan varje gång en ny bok kommer in i sortimentet. Jag tittade bara på den snabbt och konstaterade: ännu en tjock bok. På engelska. *suck* Så döm om min lycka när jag upptäcker att nästan halva boken är en "kopia" av Doyle's handskrivna dagbok. Efter transkriptet eller det heter så finns det en renskriven variant av dagboken. Mycket lättare att läsa! Innan man får ta del av Doyle's dagbok så får man lite bakgrundsinformation om Sherlock Holmes skapare. Därefter följer dagboken. När dagboken är genomläst så kan man läsa några texter som Doyle skrivit efter sitt Arktisäventyr, men som även berör Arktis.
 
Nu vet jag att Sir Arthur Conan Doyle faktiskt var utbildad läkare innan han blev författare. Inte visste jag att han tillbringade sex månader på en valfångstbåt i Arktis heller som ung. Men det vet jag nu. För det är ju vad den här boken handlar om. Hans liv på båten. Och så lite av vad han gjorde innan och efter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar