onsdag 26 december 2012

Svalbard - den arktiska pärlan

Titel: Svalbard- den arktiska pärlan
Språk: Svenska
Författare: Ingvar Persson
Utgivningsår: 2003
Antal sidor: 141
Baksidetext: SVALBARD - den arktiska pärlan
     Svalbard är en av de sista verkliga vildmarkerna inom ett rimligt avstånd från Sverige.
     Landskapet är mycket säreget och spännande och tar nästan andan ur åskådaren.
     Det är en stark upplevelse att fara med båt mitt bland isbergen och vara omgiven av kalvande glaciärer och spetsiga bergstoppar.
     Denna bok tar dig med på en fantastisk resa till isbjörnens land.


Min kommentar: Ska du åka till Svalbard är det här en bra början. Det här är en liten resehandbok kan man säga. Och här finns praktiska tips om vad man bör tänka på, sevärdheter, andra intressanta platser på/kring Svalbard. Man kan läsa om Svalbards historia, och om expeditioner som skett här, till exempel berättas Andréexpeditionen. Andréexpeditionen nämns på flera ställen boken, men när man väl skriver ut hela S A Andrées namn så blir det fel. I boken står det Samuel August Andrée, och han heter ju Salomon August Andrée. Det borde ju jag veta, eftersom jag kallade Andrée för just Samuel halva förra sommaren! =) I den här boken kan man även läsa om geografi och geologi, växter och djur, namn på Svalbard och om svensk forskning här... Som sig bör i en resehandbok finns det en A-Ö-lista.

Om jag blev sugen på att åka till Svalbard bara genom att läsa boken? Självklart! Det är dessutom en nätt bok som man lätt kan ta med sig på sin resa till Svalbard. "Vi" har den även på engelska till försäljning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar