torsdag 20 december 2012

För länge, länge sedan...

Titel: För länge, länge sedan... Besök sagornas platser på Visingsö
Språk: Svenska
Författare: Öns barn berättar och guidar
Utgivningsår: 2009
Antal sidor: 29 sidor
Baksidetext: För länge, länge sen...
I många, många hundra år har människor berättat sagor på Visingsö, sagor om troll och trollkarlar, jättar och kungar och sjöjungfrur. Sagorna har också försökt att förklara hur Vättern och Visingsö har bildats och varför naturen ser ut som den gör.
Barnen och lärarna har fortsatt med den här traditionen och dessutom berättat sagorna på platserna för händelserna.


Min kommentar: Det finns som sagt en mängd sagor och sägner om Visingsö, och i den här boken är det öns barn som berättar och även illustrerar sagorna. En bok av barn, för barn. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga mer om boken. Den tar på ett lättfattligt sätt upp öns sagor och sägner. Och nästa gång någon frågar om vi har en bok om Visingsö för barn så vet jag vilken bok jag ska rekommendera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar