onsdag 24 oktober 2012

High Latitudes

Titel: High Latitudes - A History of Swedish Polar Travels and Research 1758-1980.
Språk: Engelska
Författare: Gösta H Liljeqvist
Utgivningsår: 1993
Antal sidor: 608 sidor
Baksidetext: Polar research represents one of the most fascinating and splendid parts of the Swedish history of Science.
     In HIGH LATITUDES we can follow polar expeditions from 1758 to 1980; from the exploration of Spitsbergen and its surrounding waters in the mid -19th century to the Vega expedition along the North-East Passage, the exploration of the Arctic and of the Antarctic Peninsula, right up to the Ymer expedition in the summer of 1980.
     HIGH LATITUDES contains people, equipment, geography, chronolical facts, and political and economical circumstances that have influenced this field of research.
     HIGH LATITUDES is a readily accesible and unique compilation of facts.
     As such this book will be of great significance for a long time to come.



Min kommentar: Den här boken handlar om svenska polarexpeditioner, eller expeditioner där svenskar deltagit, mellan 1758-1980, ja författaren nämner även några expeditioner efter 1980. I den här boken får man ta del om praktiskt taget allt som hänt inom svensk polarforskning under ca 200 år. Vi får veta mer om personerna, utrustning, geografi och så vidare.

För en polarnörd vill jag nog säga att den här boken är ett "måste". Man får verkligen veta allt. Jag rekommenderar dock inte att läsa den från pärm till pärm som jag gjorde. Och jag ska erkänna att jag tröttnade på boken både en och två gånger. Men det beror som sagt på att jag läste den från pärm till pärm. Och då boken är på engelska och att varje sida är uppdelad på två spalter så var den bitvis tung att läsa. Det ska dock tilläggas att det finns en hel del fotografier och illustrationer som bryter av texten.

Men visst är det spännande att läsa om de tidiga Arktisexpeditionerna med vad vi tycker idag knapphändiga resurser. Och ändå överlevde de flesta av dem.

Boken är indelad i olika epoker som t.ex. Pionjärerna 1750-1863, Nordenskjöldsepoken 1864-1883 och svensk boom i polaraktiviteter 1896-1910. Dessa epoker är sedan då indelade i kapitel, där varje kapitel följer en expedition. Självklart finns Andréexpeditionen med i den här boken.

Och är det nånting jag har lärt mig genom att läsa den här boken så var det nästan alltid någonting som hindrade de här polarfararna från att göra det det planerat att göra, och var det inte packisen så var det extrema vindar, bitande kyla, dimma eller kraftiga snöfall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar